Ekonomi- och finanschef

Vill du arbeta som ekonomi- och finanschef på ett familjeägt fastighetsbolag med lång historia, oändlig investeringshorisont och höga krav på kvalitet och hållbart värdeskapande?

Olov Lindgren bygger, förvaltar, förvärvar och utvecklar egna hyresfastigheter med bostäder och lokaler i Stockholmsområdet. Långsiktig förvaltning och utveckling av fastigheterna är kärnan i Olov Lindgrens verksamhet, där tillväxtmålet, utöver värdestegring, är att öka fastighetsinnehavet i stabil takt genom nyproduktion av hyresrätter och förvärv av kontorsfastigheter.

Om tjänsten

Vi söker nu en ekonomi- och finanschef till ekonomiavdelningen. Tjänsten är placerad på bolagets kontor i Vasastan. Du rapporterar till vd och är en viktig medlem av ledningsgruppen.

Du behöver vara trygg i att ha en ledande roll, där du arbetar både strategiskt och operativt nära verksamheten, vd och styrelsen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Ytterst ansvarig för ledning och organisering av ekonomifunktionen
  • Ansvara för fakturering, löpande bokföring, tertial- och årsbokslut samt löpande rapportering.
  • Säkerställa att ekonomifunktionens arbetssätt ligger i linje med den digitala utvecklingen.
  • Ansvara för upprättande av årsberättelse och deklaration.
  • Tillsammans med bolagets redovisningschef ansvara för koncernens legala och operativa resultat- och balansräkning samt säkerställa att den interna och externa rapporteringen är korrekt.
  • Arbeta nära vd och verksamheten med framtagande av budget och prognos samt analys och uppföljning av relevanta nyckeltal.
  • Ansvara för framtagande av styrelsematerial, vara sekreterare vid styrelsemöten och hantering av ägarrelaterade ekonomifrågor, inklusive holdingbolag.
  • Ansvara för bolagets finansiering genom att företräda, utveckla och behålla bolagets relationer med banker och vara delaktig vid förvärv.
  • Följa upp och vara delaktig vid implementering av förändrat regelverk och lagstiftning samt säkerställa att eventuella förändringar återspeglas i koncernens interna kontrollsystem och policydokument.
  • Vara delaktig i utvecklingen och implementeringen av vår hållbarhetsrapportering.
  • Övergripande kontakt med företagets revisorer.

Kvalifikationer och önskad kompetens

  • Akademisk examen med inriktning inom ekonomi eller motsvarande med minst tio års relevant ekonomierfarenhet inom fastighetsbranschen.
  • Ansvarstagande, analytisk, verksamhetsintresserad, utåtriktad med hög integritet samt en förmåga att leverera konkreta resultat.
  • God kommunikatör, flexibel med förmågan att skapa och upprätthålla goda relationer och samarbeten.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift.
  • Utmärkta kunskaper i Microsoft 365, speciellt Excel samt systemutveckling och naturligtvis kunskap och intresse för olika ekonomi- och rapporteringssystem.


Vem är du?

För att lyckas i rollen har du ett stort intresse för ekonomi, fastigheter och ledarskap. Som person ser vi att du har ett proaktivt och hållbart tänk, framåtanda, god struktur i ditt arbete och förmåga och intresse av att arbeta efter våra kärnvärden.

Din ansökan

Vi samarbetar i denna rekrytering med Boardtalk. Vi ser fram emot din ansökan snarast då urval och intervjuer sker löpande. Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. Har du frågor om tjänsten kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Boardtalk, Mats Holmberg, telefon 072-853 23 13, e-mejl mats.holmberg@boardtalk.se eller Ola Everhed, e-mejl ola.everhed@boardtalk.se på Boardtalk. Urval och intervjuer sker löpande, varför vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt.