Fastigheten Järnet 1, Södermalm
Om fastigheten
Fatburen fanns kvar ända in på 1800-talet. Sjön fylldes igen och järnvägen drogs in till Södra Station 1860.
Katarinahissen byggdes 1863 och spårvagnen började fyra år senare att trafikera sträckan mellan Slussen och Hornstull. Hästspårvagnen stod för fortsatt transport upp till Vita bergen.
Bostadsstandarden i Stockholm vid 1800-talets slut hörde till den lägsta i Europa. Sämst var boendet i områdena omkring Vita bergen. De som bodde i skjulen som "klättrade" på berget tillhörde de allra fattigaste. Intresset för arbetarnas situation ökade och bättre bostäder byggdes av kommunen eller av ideella bostadskooperativ.
Fastigheten Järnet 1 byggdes 1981 av byggmästaren och byggherren Olov Lindgren efter ritningar av arkitekt Bengt Lindroos. Denna byggnad ersatte en fastighet uppförd 1884 ritad av akitekt C. Cederström. Fasadens rika dekor blev avskalad på 1950-talet och den tekniska konditionen bedömdes som mindre god vilket medförde att rivninstillstånd beviljades. Några hyresgäster med rivningskontrakt var av en annan uppfattning och en ockupation av fastigheten varade i en månad.
Byggnadens klassificering
Fastigheten har fått klassificeringen grön på Stadsmuseets kulturhistoriska klassificeringskarta. Tre klassificeringsnivåer finns, blå, grön och gul. Grön klassning innebär att fastigheten har ett högt kulturhistoriskt värde och betyder att bebyggelsen är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. På Stadsmuseets webbplats kan du läsa mer om de olika klassificeringarna.
Fakta om fastigheten
Fastighet | Järnet 1 |
Adress | Erstagatan 25, 27 |
Postadress | 116 36 |
Ort | Stockholm |
Stadsdel | Södermalm |
Antal bostäder | 36 |
Antal kontor | 2 |
Antal garageplatser | 23 |
Area totalt | 3 661 kvm |
Byggår | 1981 |
Kundservice
Kontakt