Frågor och svar
Här kan du få svar på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga är du välkommen att kontakta kundservice.
SVAR: Det du kan göra är att dagtid dra ner persienner och dra för gardiner. Vädra på kvällar och nätter då temperaturen är lägre. Försök gärna få korsdrag. Vädrar du mitt på dagen släpper du istället in värmen.
Riktvärdet för hög temperatur inomhus ligger normalt på 24-26 grader. Sommartid måste man dock acceptera att det i perioder kan bli ännu varmare inomhus. Kortvarigt ligger riktvärdet då på 28 grader. Riktvärdena gäller inte vid extrema väderförhållanden, så som kraftiga värmeböljor. Håll koll på om SMHI utfärdat varningar för höga temperaturer och följ Folkhälsomyndighetens råd för värmeböljor.
SVAR: Ommålning och tapetsering får utföras men måste göras yrkesmässigt (annars kan man bli debiterad för skadan vid avflyttning). Kontakta alltid din förvaltare innan du gör någon åtgärd. Man får inte påverka el, vvs-installationer samt ytskikt såsom kakel, klinker och golv.
SVAR: Vi har ingen egen bostadskö, istället hänvisar vi till Stockholms stads Bostadsförmedling dit vi lämnar våra lediga lägenheter.
SVAR: Om det gäller ljudliga störningar kontakta Störningsjouren, tel 08-568 214 00 (du kan vara anonym). Är det störningar i form av bråk eller misshandel, kontakta polisen.
SVAR: Ska du prova på sambolivet kan du hyra ut din lägenhet upp till ett år. Ska du tillfälligt arbeta/studera på annan ort får du hyra ut i andra hand, men det ska styrkas med intyg. Kontakta uthyraren i din fastighet.
SVAR: Logga in på Mina sidor, där finns dina hyresavier med ocr-nummer digitalt. Annars kontakta kundservice.
SVAR: Sedan ett tiotal år har vi inte haft någon aktiv administration av vår tidigare intressentlista för bostäder, utan istället hänvisat till Stockholms stads bostadsförmedling. Intressentlistan var omfattande och hade med tiden blivit omöjlig att hålla aktuell med relevanta uppgifter på sökande. Under 2018 stramades reglerna kring personuppgifter upp genom bestämmelserna enligt GDPR och då fann vi att vi inte hade någon legal rätt att spara dessa personuppgifter. Eftersom det dessutom hade varit gratis att teckna sig som intresserad av hyresrätt hos Olov Lindgren såg vi det inte som naturligt att dessa skulle bli prioriterade enligt samma ordning som gäller för Bostadsförmedlingen, som är avgiftsbelagd. Därför beslutade vi att administrationen av intressentlistan skulle upphöra. Vi har ett mycket bra samarbete med Bostadsförmedlingen och genom det säkerställer vi att förmedlingen av lägenheter sker enligt fastställda riktlinjer. För att anmäla dig till Bostadsförmedlingens bostadskö eller söka lediga lägenheter, gå in på https://bostad.stockholm.se/
SVAR: Nej, det styrs från Olov Lindgren. Vi ser vilken plats den sökande har först när vi har en lägenhet att förmedla.
SVAR: Du bör ha en hemförsäkring eftersom det ger dig skydd i det fall något inträffar i din lägenhet. Har du ingen hemförsäkring får du stå för alla kostnader som skadan medför i lägenheten och resten av fastigheten. Hemförsäkring tecknar du själv hos ditt försäkringsbolag.
SVAR: Fel som riskerar allvarlig skada på fastigheten eller risk för personskada. Vid brand och olycksfall ringer du alltid 112.
SVAR: Du ringer vårt journummer 08-690 25 90 dygnet runt. På dagtid vardagar svarar vår kundservice och övrig tid svarar Jourmontör/Securitas.
SVAR: På hyresavtalet, på hyresavin som du har fått i din brevlåda eller på Mina sidor.
SVAR: Det är ett 4-siffrigt nummer som finns på utsidan av lägenhetsdörren.
SVAR: Bostadshyresgäster, dvs den person som står på hyresavtalet, loggar in med hjälp av sitt BankID. Lokalhyresgäster loggar in med sitt organisationsnummer och avtalsnummer.
SVAR: Under hösten och våren varierar utomhustemperaturen mycket, upp till 10 grader på samma dygn. Nätterna kan vara kalla och dagarna varma och det kan upplevas som kallt inomhus. Det tar någon eller några dagar innan systemet hittar rätt värmenivå.
Utifrån utomhustemperaturen räknar värmesystemet i fastigheten själv ut hur mycket eller lite värme som behövs för att behålla en inomhustemperatur på 20 grader.
SVAR: Vi strävar efter en inomhustemperatur i bostäder på 21 grader +/- 1 grader. Det är viktigt att kontrollera att termostatventilen på elementet inte är stängd och att man inte har möblerat framför elementet med möbler eller gardiner.
SVAR: För att veta om det är något fel uppvärmningen av din lägenhet behöver du mäta temperaturen under ett par dygn. Kontrollera temperaturen genom att placera en termometer på t.ex. köksbordet. Mätningen görs minst 1,5 meter från yttervägg och cirka 1 meter från golvet.
Är lägenhetstemperaturen under 20 grader varaktigt så kontaktar du Kundservice och gör en serviceanmälan.
Ventilationssystemet bygger på att ventilerna är öppna. Det är viktigt att du inte stänger ventilerna i lägenheten. Det blir då kallras och kall luft läcker in nertill vilket gör att det blir kallt kring fönstren och på golvet vid fönstret.
SVAR: Om inte hyran betalas i tid skickar vi en påminnelse med en påminnelseavgift på 60 kr. Om betalningen fortfarande inte kommer in skickas ärendet till Svea inkasso som medför ytterligare extra kostnader.
SVAR: På MSBs hemsida (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) finns information om skyddsrum i hela Sverige. Här finns bland annat en karta som du kan ladda ned. https://www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/skyddsrumskarta/
SVAR: Du får gärna ha gäster hos dig, så länge som du själv bor i lägenheten. Har du inneboende är det bra om du meddelar oss så att vi vet ifall någon granne undrar varför det är fler än vanligt som rör sig i huset. Om du däremot upplåter din lägenhet till någon utan att bo där själv räknas det som en andrahandsuthyrning och då behöver den vara godkänd av oss innan.
SVAR: Av säkerhetsskäl får du inte förvara saker i allmänna utrymmen som trapphus och entréer. Vid en brand kan mattor, barnvagnar etc ge bränsle till branden, dessutom måste det vara en fri utrymningsväg så man inte snubblar över något, eller försvårar för brandkåren att ta sig in. En annan anledning är att vi vill kunna städa trapphus och allmänna utrymme ordentligt.
SVAR: Ja du behöver inte vara hemma och ta emot oss. Om du lämnar ditt medgivande kan vi gå in med dubblettnyckel eller om du har en tub i dörren kan du lägga en extranyckel där. Du som har Iloq ställer låset i ON-läge.
SVAR: Det finns en hel del saker du kan göra för att spara på elen. Tänk till exempel på att köra disk- och tvättmaskiner när elanvändningen är som lägst, dvs mitt på dagen, på natten eller på helgen och fyll dem innan du kör dem. Släck lampan när du lämnar ett rum och byt till LED-lampor som drar 4-5 gånger mindre än en halogenlampa. Läs gärna mer på Energimyndighetens hemsida.
SVAR: Kök och badrum är de vanligaste rummen att få vattenskada i. Här kommer några tips för att minimera risken. Skaffa läckageskydd och vattenlarm, kör bara maskinerna när du är hemma, tänk på att installationerna av disk- och tvättmaskin ska vara fackmannamässigt utfört, annars kan du få minskad ersättning från ditt försäkringsbolag.
SVAR: Hälften av lägenheterna i vår nybyggnation i Björkhagen ger vi förtur till våra befintliga hyresgäster. Resterande hälften förmedlas av Bostadsförmedlingen.
SVAR: Hyresförhandlingarna har tidigare startat i september men dragit ut på tiden vilket medfört flera månaders retroaktiv hyra för hyresgästerna. För att undvika det startar vårt ombud, Fastighetsägarna, därför förhandlingarna tidigare i år.
SVAR: Hyran är vår intäkt och den ska täcka kostnader för underhåll, räntor, förvaltning och personal. Det är nödvändigt för att vi ska ha välskötta lägenheter och fastigheter som våra hyresgäster trivs i. Vi fastighetsägare är dessutom ofta engagerade i hållbarhetssatsningar, trygghetssatsningar och andra projekt i närområdet som skapar mervärde för samhället och hyresgästerna. Detta arbete är också förenat med kostnader och förutsätter att företagets intäkter möjliggör satsningar utöver den löpande förvaltningen.