Frågor och svar

Här kan du få svar på de vanligast frågorna.

Hittar du inte svar på din fråga är du välkommen att kontakta kundservice.

1
Får jag renovera själv?
SVAR: Ommålning och tapetsering får utföras men måste göras yrkesmässigt (annars kan man bli debiterad för skadan vid avflyttning). Kontakta alltid din förvaltare innan du gör någon åtgärd. Man får inte påverka el, vvs-installationer samt ytskick såsom kakel, klinker och golv.
2
Hur får jag inloggningsuppgifter till "mina sidor"?
SVAR: Bostadshyresgäster, dvs den person som står på hyresavtalet, loggar in med hjälp av sitt BankID. Lokalhyresgäster loggar in med sitt organisationsnummer och avtalsnummer.
3
Hur gör jag för att ställa mig i bostadskö hos Olov Lindgren?
SVAR: Vi har ingen egen bostadskö, istället hänvisar vi till Stockholm stads Bostadsförmedling dit vi lämnar våra lediga lägenheter.
4
Hur gör jag om min granne stör kvälls- eller nattetid och jag inte kan få kontakt med hen?
SVAR: Om det gäller ljudliga störningar kontakta Störningsjouren, tel 08-568 214 00 (du kan vara anonym). Är det störningar i form av bråk eller misshandel, kontakta polisen.
5
Hur länge får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
SVAR: Ska du prova på sambolivet kan du hyra ut din lägenhet upp till ett år. Ska du tillfälligt arbeta/studera på annan ort får du hyra ut i andra hand, men det ska styrkas med intyg. Kontakta uthyraren i din fastighet.
6
Jag har tappat bort min hyresavi, hur gör jag för att betala hyran?
SVAR: Logga in på Mina sidor, där finns dina hyresavier med ocr-nummer digitalt. Annars kontakta kundservice.
7
Kan jag se vilken plats jag har i den interna byteskön?
SVAR: Nej, det styrs från Olov Lindgren. Vi ser vilken plats den sökande har först när vi har en lägenhet att förmedla.
8
Kan man skriva med en person på hyresavtalet i efterhand?
SVAR: Nej.
9
Måste jag ha hemförsäkring?
SVAR: Du bör ha en hemförsäkring eftersom det ger dig skydd i det fall något inträffar i din lägenhet. Har du ingen hemförsäkring får du stå för alla kostnader som skadan medför i lägenheten och resten av fastigheten. Hemförsäkring tecknar du själv hos ditt försäkringsbolag.
10
Vad är ett akut fel?
SVAR: Fel som riskerar allvarlig skada på fastigheten eller risk för personskada. Vid brand och olycksfall ringer du alltid 112.
11
Var anmäler jag akuta fel som uppstår?
SVAR: Du ringer vårt journummer 08-690 25 90 dygnet runt. På dagtid vardagar svarar vår kundservice och övrig tid svarar Jourmontör/Securitas.
12
Var hittar jag avtalsnumret?
SVAR: På hyresavtalet, på hyresavin som du har fått i din brevlåda eller på Mina sidor.
13
Var hittar jag Lantmäteriets lägenhetsnummer som jag behöver för att folkbokföra mig på en adress?
SVAR: Det är ett 4-siffrigt nummer som finns på utsidan av lägenhetsdörren.