Frågor och svar

Här kan du få svar på de vanligast frågorna. Hittar du inte svar på din fråga är du välkommen att kontakta kundservice.
SVAR: Ommålning och tapetsering får utföras men måste göras yrkesmässigt (annars kan man bli debiterad för skadan vid avflyttning). Kontakta alltid din förvaltare innan du gör någon åtgärd. Man får inte påverka el, vvs-installationer samt ytskikt såsom kakel, klinker och golv.
SVAR: Vi har ingen egen bostadskö, istället hänvisar vi till Stockholm stads Bostadsförmedling dit vi lämnar våra lediga lägenheter.
SVAR: Om det gäller ljudliga störningar kontakta Störningsjouren, tel 08-568 214 00 (du kan vara anonym). Är det störningar i form av bråk eller misshandel, kontakta polisen.
SVAR: Ska du prova på sambolivet kan du hyra ut din lägenhet upp till ett år. Ska du tillfälligt arbeta/studera på annan ort får du hyra ut i andra hand, men det ska styrkas med intyg. Kontakta uthyraren i din fastighet.
SVAR: Logga in på Mina sidor, där finns dina hyresavier med ocr-nummer digitalt. Annars kontakta kundservice.
SVAR: Sedan ett tiotal år har vi inte haft någon aktiv administration av vår tidigare intressentlista för bostäder, utan istället hänvisat till Stockholms stads bostadsförmedling. Intressentlistan var omfattande och hade med tiden blivit omöjlig att hålla aktuell med relevanta uppgifter på sökande. Under 2018 stramades reglerna kring personuppgifter upp genom bestämmelserna enligt GDPR och då fann vi att vi inte hade någon legal rätt att spara dessa personuppgifter. Eftersom det dessutom hade varit gratis att teckna sig som intresserad av hyresrätt hos Olov Lindgren såg vi det inte som naturligt att dessa skulle bli prioriterade enligt samma ordning som gäller för Bostadsförmedlingen, som är avgiftsbelagd. Därför beslutade vi att administrationen av intressentlistan skulle upphöra. Vi har ett mycket bra samarbete med Bostadsförmedlingen och genom det säkerställer vi att förmedlingen av lägenheter sker enligt fastställda riktlinjer. För att anmäla dig till Bostadsförmedlingens bostadskö eller söka lediga lägenheter, gå in på https://bostad.stockholm.se/
SVAR: Nej, det styrs från Olov Lindgren. Vi ser vilken plats den sökande har först när vi har en lägenhet att förmedla.
SVAR: Du bör ha en hemförsäkring eftersom det ger dig skydd i det fall något inträffar i din lägenhet. Har du ingen hemförsäkring får du stå för alla kostnader som skadan medför i lägenheten och resten av fastigheten. Hemförsäkring tecknar du själv hos ditt försäkringsbolag.
SVAR: Fel som riskerar allvarlig skada på fastigheten eller risk för personskada. Vid brand och olycksfall ringer du alltid 112.
SVAR: Du ringer vårt journummer 08-690 25 90 dygnet runt. På dagtid vardagar svarar vår kundservice och övrig tid svarar Jourmontör/Securitas.
SVAR: På hyresavtalet, på hyresavin som du har fått i din brevlåda eller på Mina sidor.
SVAR: Det är ett 4-siffrigt nummer som finns på utsidan av lägenhetsdörren.
SVAR: När årstiderna växlar och utetemperaturen går upp eller ner jobbar värmesystemet i huset för fullt. Särskilt under hösten kan detta märkas extra mycket. Nätterna kan vara kalla och dagarna varma och det kan upplevas kallt inomhus. Det tar någon eller några dagar innan systemet hittar rätt värmenivå.
SVAR: Bostadshyresgäster, dvs den person som står på hyresavtalet, loggar in med hjälp av sitt BankID. Lokalhyresgäster loggar in med sitt organisationsnummer och avtalsnummer.
SVAR: Innan ett hyresgästbesök kommer vi att fråga dig om någon av de som bor i lägenheten känner sig sjuka. Om svaret är ja kommer vi att skjuta på besöket och återkomma längre fram för ny tid. Mer information finns på https://www.olovlindgren.se/om-oss/coronaviruset/.
SVAR: Vi har tyvärr inte möjlighet att ställa ut handsprit i allmänna utrymmen utan det är något varje kontorshyresgäst själv får förse sin kontorslokal med.
SVAR: På grund av corona-epidemin är även vi på Olov Lindgren drabbade av sjukfrånvaro och begränsad närvaro. Detta kan medföra längre handläggningstider och även längre kötider i telefon. Mejla gärna ditt ärende till oss. Mindre brådskande ärenden åtgärdas så snart det ges möjlighet. Mer information finns på https://www.olovlindgren.se/om-oss/coronaviruset/.
SVAR: Digitaliseringen ger Com Hem möjlighet att leverera stabilare och snabbare bredband samt ge dig en tv-upplevelse med bättre bild och ljud. Tittar du idag analogt behöver du ändra till digital-tv på din tv-apparat. Har du en äldre ”tjock-tv” kan du behöva skaffa en nyare tv, eller komplettera med en digital-box. Läs gärna mer här: comhem.se/digitalisering där du hittar svaret på de flesta frågor gällande digitaliseringen.
SVAR: I ett öppet bredbandsnät kan flera leverantörer erbjuda sina tjänster och du som hyresgäst har frihet att välja dem som passar just dig. Det finns många olika leverantörer och massor av paket och erbjudanden. Om du inte är nöjd med en leverantör kan du byta. Ett öppet bredbandsnät med konkurrens mellan olika aktörer gör att priserna ofta blir lägre och mer fördelaktiga.
SVAR: Med det nya bredbandsnätet av fiber får du tillgång till supersnabb överföring av data – upp till 1000 Mbit/s internet, telefoni och TV. Snabbheten innebär stora fördelar, till exempel för dig som vill spela spel på datorn eller titta på streamad film. Du får också möjlighet till HDTV. Du får en oerhört stor valfrihet när det gäller att kunna välja mellan olika tjänster, paket och leverantörer. Konkurrensen mellan de många olika leverantörerna pressar priserna. Genom att välja mellan olika tjänster och paket och jämföra priser har du goda möjligheter att sänka dina totalkostnader för TV, bredband och telefoni. På portalen olovlindgren.itux.se hittar du alla tjänsteleverantörer som finns i bredbandsnätet och kan jämföra deras tjänster.
SVAR: Under den rådande corona-epidemin kommer ingen installation att ske om hyresgäst eller entreprenör visar minsta symptom på sjukdom eller om någon i riskgrupp (t ex 70+) vistas i lägenheten. Varje hushåll kommer att få både ett allmänt brev samt specifik information i god tid innan installationen påbörjas i respektive lägenhet.
SVAR: Det beror på. Olov Lindgren kommer att skicka ut information i brev till dig i god tid, så att du vet exakt vad som gäller i din fastighet. Generellt gäller följande: Om du idag har bredband eller tv via det befintliga kabeltv-nätet kan du ha kvar dina tjänster. Om du vill kan du välja att ha tjänster både i det befintliga kabeltv-nätet, till exempel tjänster inom TV, och i det nya öppna bredbandsnätet, till exempel ditt bredband. Den fasta telefoni kommer dock att påverkas. Läs mer längre ner.
SVAR: Arbetet med att installera det nya öppna bredbandsnätet kommer att ske successivt under 2020 och 2021. Rent praktiskt innebär det att vi anlitar en entreprenör som drar fiber genom huset till varje lägenhet. Installationen avslutas i lägenheten med att vi installerar en mediaomvandlare (CPE). Via CPE:n ansluter du sedan de tjänster som du valt. Som hyresgäst kontaktar du själv tjänsteleverantören för att beställa de tjänster du vill ha.
SVAR: Ja. Utrustningen behöver installeras i samtliga lägenheter. Entreprenören som ansvarar för installationen kommer att kontakta dig när det är dags. Olov Lindgren meddelar vilken entreprenör som sköter installationen i just din fastighet.
SVAR: På sidan Tjänster på: olovlindgren.itux.se kan du ta del av vilka tjänsteleverantörer som finns, jämföra priser och beställa.
SVAR: På sidan Support på: olovlindgren.itux.se kan du läsa precis hur du ska göra för att ansluta din dator, tv eller telefon. Om du har ytterligare frågor kan du kontakta din tjänsteleverantör för vägledning, kontaktuppgifter hittar du under sidan Leverantörer.
SVAR: Anslutningen till det nya öppna bredbandsnätet och den ökade valfriheten inom bredband, TV och telefoni för dig som hyresgäst innebär en standardhöjning. Detta kommer att förhandlas med Hyresgästföreningen. Du som hyresgäst får i god tid veta om anslutningen till det öppna bredbandsnätet innebär en hyreshöjning för dig. En eventuell höjning sker när installationen är klar och din lägenhet är ansluten till bredbandsnätet.
SVAR: Om du har frågor om en specifik tjänst kan du vända dig till den tjänsteleverantör som du har valt. Kontaktuppgifter hittar du under Leverantörer i menyraden på: olovlindgren.itux.se. Om du har frågor om den fasta utrustningen i din lägenhet eller lokal kan du vända dig till iTUX som driver det öppna bredbandsnätet. 0771 – 40 70 77 eller info@itux.se.
SVAR: Ja, om du idag har tjänster i det befintliga kabel-tv-nätet och vill fortsätta att ha kvar dem. Om du vill ha tjänster i det öppna bredbandsnätet behöver du en ny box som du erhåller från din tjänsteleverantör.
SVAR: Ja, men du behöver en digitalbox som stöder så kallad IP-kommunikation. Ibland kan det dock vara problematiskt att ansluta en riktigt gammal tv-apparat till en digitalbox. Kontrollera därför att din tv-apparat har rätt anslutningsmöjligheter till en digitalbox. Anslutningen sker vanligtvis med HDMI-kabel.
SVAR: Nej. Om du vill du byta till det nya öppna bredbandsnätet behövs en digital-box som stöder så kallad IP-kommunikation. Du erhåller den av respektive leverantör, som anpassat den speciellt efter sina system. Boxen ingår ofta i leverantörernas olika erbjudanden. Det behövs en box till varje tv-apparat.
SVAR: Du behöver en digital IP-box till varje tv-apparat. Extra boxar erbjuds ofta till bra priser av tjänsteleverantörerna. Du kopplar ihop dem med en så kallad switch, som kan liknas vid ett grenuttag. Kontakta din tjänsteleverantör om du är osäker.
SVAR: Tidplanen styrs av vilken adress du bor på men vi kommer i god tid att skicka ut brev till varje hushåll som beskriver hur installationen av det öppna bredbandsnätet samt det ev. bytet av den fasta telefonin går till och när det sker. Under den rådande corona-epidemin kommer ingen installation att ske om hyresgäst eller entreprenör visar minsta symptom på sjukdom eller om någon i riskgrupp (t ex 70+) vistas i lägenheten.
SVAR: Om du behöver hjälp med bytet av den fasta telefoni finns flera alternativ. Ring Com Hems kundservice på 90 222. Ring iTUX support på 0771 – 40 70 77 eller maila info@itux.se. Ring Hemfixarna på telefon 0770 – 22 07 20. Där kan du boka tid och för en mindre kostnad få hem en person som hjälper dig med anslutningen.
SVAR: Ja, i vissa fastigheter. Telefoni i det gamla kopparnätet, via telefonjacket, berörs då ledningarna kommer att användas till det nya bredbandsnätet. Du som är kund kommer därför behöva byta leverantör till Com Hem i samband med nedstängningen av kopparnätet. Specifik information via brev om vad du behöver göra kommer att skickas ut i god tid. Du kan redan nu kontakta iTUX för mer information om detta samt få hjälp med porteringen. iTUX når du på telefon vardagar 09.00-16.00 (lunchstängt 12.00-13.00). Telefon 0771-40 70 77.
SVAR: En avisering kommer i brevlådan när vi vet hur tidplanen ser ut. Under den rådande corona-epidemin kommer ingen installation att ske om hyresgäst eller entreprenör visar minsta symptom på sjukdom eller om någon i riskgrupp (t ex 70+) vistas i lägenheten.
SVAR: Under den rådande corona-epidemin kommer ingen installation att ske om hyresgäst eller entreprenör visar minsta symptom på sjukdom eller om någon i riskgrupp (t ex 70+) vistas i lägenheten. Vi återkommer med ny avisering i brevlådan när vi vet hur tidplanen ser ut.
SVAR: Under den rådande corona-epidemin kommer ingen installation att ske om hyresgäst eller entreprenör visar minsta symptom på sjukdom eller om någon i riskgrupp (t ex 70+) vistas i lägenheten. Installationer i fastigheten kan komma att utföras.
SVAR: Då fiberinstallationen innebär en standardhöjning i lägenheterna kommer detta att förhandlas med Hyresgästföreningen. Hyreshöjning sker när installationen är klar och din lägenhet är ansluten till bredbandsnätet. Aktivering av bredbandsnätet sker först när överenskommelse med Hyresgästföreningen är klar.
SVAR: Nej, det kommer inte att vara valbart. Utrustningen behöver installeras i samtliga lägenheter. Med detta erbjuds hyresgästerna ett öppet nät och ökad valfrihet inom bredband, tv och telefoni då ni har möjlighet att välja bland många olika tjänsteleverantörer. Entreprenören som ansvarar för installationen kommer att kontakta dig när det är dags. Olov Lindgren meddelar vilken entreprenör som sköter installationen i just din fastighet.
SVAR: På Olov Lindgren AB är vi mycket måna om våra fina trapphus och entréer. Vår ambition är att i största mån göra dolda installationer av fibernätet och tekniknätet så att det inte ska synas i trapphusen. Vissa fastighetsägare har valt billigare lösningar med plastlister i trapphusen, men detta vill vi undvika. För att möjliggöra dolda installationer in i varje lägenhet behöver vi tillgång till vår befintliga kanalisation i fastigheterna (rör där olika typer av befintliga kablar går, t.ex. Telias koppartråd). Koppartråden som går i kanalisationen idag kommer att avaktiveras av Skanova som är ett dotterbolag till Telia. Vi kommer därefter att ta bort koppartråden och ersätta den med fiber. Telias telefonnät (kopparnät) kommer ändå att avvecklas framöver, vi ligger bara lite före deras (Telias) tidplan. Läs gärna mer om avvecklingen här: https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/fast-telefoni/forandringar-i-tele--och-bredbandsnaten/
SVAR: Telenätet har sedan lång tid haft en kraftigt fallande abonnemangsutveckling. Vidare kräver kopparnätet mycket underhåll och kostar förhållandevis mycket att hålla igång. Utöver telefoni har också tidigare telenätet varit bärare av bredbandstjänster över ADSL. Även här faller antalet kunder fort då denna teknik inte kan möta kundbehoven med tillräckligt kapacitet. Mot den bakgrunden har Telia beslutat att successivt avveckla kopparnäten, även i städerna.