Boendedialog skapar positiva effekter
Att lyssna och föra dialog kan ske på flera sätt, exempelvis i boendemöten, genom hyresgästundersökningar eller vid samrådsmöten.
En av deltagarna har i insamlandet av synpunkter använt sig av den så kallade trafikljusmodellen där varje förslag kategoriserats med färgen grönt för sådant som kan genomföras, gult för önskemål som behöver undersökas närmare för att se om det är genomförbart eller rött för sådant som inte är möjligt att genomföra. I alla avseenden är tydlig återkoppling väldigt viktig så att hyresgästerna känner att förslagen har beaktats. Små saker som rättas till kan göra stor skillnad. Tydlig kommunikation och möjligheten att få lämna sina önskemål är nycklar för att lyckas i dialogen. En annan vinst med lyckad boendedialog är att engagemanget hos medarbetarna växer.
Barns synpunkter är också viktiga
Andra typer av dialoger är också av stor betydelse. Barns synpunkter är viktiga vid nybyggnation och ett exempel på det är när särskilda samrådsmöten för barn har arrangerats. Då får barnen vara med att bidra i sin egen boendemiljö samtidigt som de lär sig den demokratiska processen. Samarbete med lokala intressenter som stadsdelsförvaltningar, företag, skolor och förskolor bidrar till trivsammare och tryggare boendemiljöer.
En snabb spaning på framtiden
Digitala delningstjänster, mer kollektivt och kooperativt tänkande och co-living lyftes som exempel på möjligheter. Slutligen pekades det också på vikten av att hyresgästerna själva på olika sätt behöver ta mer ansvar för sin egen boendemiljö, att det egna engagemanget behöver öka.
Medverkande i rundabordssamtalet:
Moderator: Rikard Silverfur, hållbarhetschef Fastighetsägarna Sverige
Cecilia Fredholm, kommunikations- och hållbarhetschef Stena Fastigheter AB
Joanna Heikkilä, hållbarhetsansvarig Olov Lindgren AB
Patrik Derk, ansvarig social hållbarhet Ramboll, fd vd Telge Hovsjö AB
Åsa Stenmark, kommunikationschef Stockholmshem
Kontakt